Hoe reageer je het best op feedback?

Feedback krijgen, I Love IT!!!! Echt, ik heb nooit problemen gehad met het krijgen van feedback. Ok, het was soms enorm confronterend en ook wel eens een deuk in mijn imago, maar ze zeiden het tenminste!!! En dan kun je er iets aan doen, dan kun je eraan werken. Ik hou er helemaal niet van dat ze niets zeggen en achter je rug dan tegen anderen over je roddelen. Ipv het gewoon vlakaf in je gezicht te zeggen, op een constructieve manier weliswaar! Wees gewoon blij dat je feedback krijgt! 

Hoe je op de beste manier feedback geeft, dat kon je hier lezen. Hoe je het beste reageert op feedback, daar schrijf ik in deze blog over. 

Sommigen laten hun aandacht verslappen als ze feedback krijgen waarmee ze niet zo akkoord zijn. Anderen reageren dan meer agressief of ontwijkend op feedback. Welk type ben jij? Alleszins, hier volgen enkele technieken om constructiever te reageren op feedback. 

  • Luister kalm en aandachtig: laat ook zien dat je aandachtig luistert door bv. regelmaat "mmm" te zeggen of te knikken. Als de spreker voelt dat je echt luistert, gaat hij of zij het ook op een prettige manier vertellen. Zorg ook dat je een volledig beeld van de feedback krijgt en kijk uit met negativiteit. 
  • Concentreer je op de boodschap, niet op de persoon. De persoon die je feedback geeft wilt je iets vertellen waarvan je kunt leren. Hij of zij valt niet jouw persoontje aan maar zegt iets over je gedrag of actie zodat dat in de toekomst beter kan. Wees blij dat die persoon zo betrokken is met jou en/of met je werk. Kijk of je iets kunt doen met die feedback. Jij beslist immers zelf je je gedrag al dan niet wilt veranderen. Zeg wel "dank je" tegen de feedbackgever, hij of zij heeft immers de moed gehad om het je te zeggen. En zo zijn er - spijtig genoeg - niet veel! Ik heb ooit een supercollega gehad: in het begin hadden we echt problemen om samen te werken. Ik was gewoon om alleen te werken, zij steeds in een team. Maar ze geloofde wel in mij, en daarom zaten we elke week samen en gaf ze mij de nodige feedback op mijn handelingen ... Ik heb er veel uitgeleerd. Ik voelde me daardoor niet minder waard want ze had het niet over mijn persoonlijkheid, wel over mijn handelingen. 
  • Vraag verduidelijking indien nodig. Stel gerust vragen om te controleren of je de feedback goed begrepen hebt. Vraag echt door en vat samen. Let wel op dat je niet teveel vragen stelt, dat is vrij irritant. 
  • Laat zien dat je het standpunt van de ander begrijpt. Zoek samen naar een oplossing. Onlangs in Gent aan het Prinsenhof: een betonvrachtwagen (of hoe moet ik dat omschrijven: zo'n vrachtwagen met een betonmolen erop die blijft draaien) versperde de enige uitgang van het gebied. Weet dat er daar bijna enkel éénrichtingsstraten zijn en dat er in een van de uitrijdende straten een grote stelling stond dus daar kon je ook al niet door. Toen ik aankwam, reed er al een vrouw achteruit om dan de éénrichtingsstraat in de verkeerde richting in te rijden omdat ze dringend weg moest. Ik persoonlijk zag dit niet zitten. Ik wilde geen boete riskeren omdat er daar een vrachtwagen de weg versperde. Dus ik vervoegde het rijtje wachtenden achter de vrachtwagen. Sommigen waren aan het bellen, anderen liepen geërgerd rond. Mijn medepassagier en ik waren vrij gehaast dus besloot ik uit te stappen en te kijken wat er aan de hand was. Bleek dat die vrachtwagen daar al een hele tijd stond en bovendien nog onbemand. Ik keek rond in de straat rond de vrachtwagen en zag er een werf dus ik ernaar toe. Op een vriendelijke manier heb ik gevraagd of ze wisten van wie die vrachtwagen was. De eigenaar kwam al snel bij mij staan en nam al onmiddellijk een agressieve houding aan. Dit kwam echter niet bij mij aan en mijn reactie was dan ook zeer assertief. Uiteraard begreep ik zijn situatie: "time is money" en die beton moet geleverd worden, bovendien stond er op zijn "vaste" plaats een andere vrachtwagen te lossen, daarom had hij besloten in die straat te blijven staan. Na zijn uitleg heb ik hem verteld dat ik zijn situatie begreep, deze straat is echter de enige uitgangsweg van het gebied want de andere is versperd door een stelling en dat is officieel aangevraagd bij de stad, "time is also money for us" en de mensen in al die auto's hebben ook dringende zaken te doen. Bovendien stond de vuilniswagen achter mijn wagen al ongeduldig te wachten. We zijn samen tot een oplossing gekomen, op een constructieve manier. En tegen dat ik terug aan mijn wagen was, kon ik verder rijden. En dit allemaal zonder een greintje agressiviteit. 
  • Ga niet verdedigen of verklaren. Als je onjuistheden hoort, mag je dit wel corrigeren maar hou het wel kort. Neem je tijd om na te denken over een gepast antwoord maar wees blij dat je de informatie krijgt zodat je verbeteringen kunt aanbrengen.
  • Stel iets voor. Bedenk wat je kunt doen in de toekomst om tegemoet te komen aan de eisen, de wensen en/of de verwachting van die persoon. Als je zelf al met een constructieve oplossing komt aandraven, toon je respect voor diegene die je de feedback heeft gegeven. 

Hoe reageer jij meestal op feedback? Laat zeker hieronder iets weten. We kunnen er allemaal van leren!