Zes manieren om met gefrustreerde mensen om te gaan

Er zijn mensen die jou kriebels bezorgen. Ik heb het niet over de positieve kriebels door verliefdheid maar de negatieve kriebels die negatieve vibes verspreiden, zeuren, je tegenhouden om je doel te bereiken, je energiepeil omlaag trekken,…

Sommige negatieve mensen kunnen we gewoon uit ons leven bannen maar dat gaat niet altijd. Denk maar aan je (schoon)ouders, broers, zussen, collega’s of zelfs partners. Het is een grote uitdaging om te leven en te werken met personen die niet dezelfde mening delen of die niet even gemotiveerd zijn. Diversiteit in je omgeving kan nuttig zijn maar kan ons ook verhinderen om datgene te bereiken wat we willen. En dat laatste willen we uiteraard niet laten gebeuren.

Deze personen kunnen hun frustraties, veroorzaakt door zaken uit het verleden, afreageren op jou. Laat zulke mensen je niet weghouden van je dromen en je doelen. Hier geef ik je enkele manieren die je kunnen helpen om te leren omgaan met gefrustreerde personen.

1           Zoek uit waarom er frustratie is.

Er zijn mensen die graag moeilijk doen maar de meesten hebben een reden om gefrustreerd te zijn. Probeer die reden te achterhalen. Soms moet je heel diep graven maar met wat geduld kan het je lukken. Je zal dan merken dat de reden van de frustratie niet bij jou ligt maar elders, vaak in hun verleden. Zo kan je de persoon kalmeren en misschien toch tot een compromis komen. Zolang je de “waarom” niet weet, vecht je tegen de bierkaai.

2          Geef hen wat ze willen…

… voor zover je dat kan. Als we achterhaald hebben wat de gefrustreerde persoon wil, kunnen we het misschien onder bepaalde omstandigheden geven. Misschien willen ze niets materieels maar gewoon een kans, een erkenning, een knuffel of een troostend woordje. Als je zelf niet kan voldoen aan zijn of haar behoeften, laat die persoon dan een alternatief voorstellen en kom zo tot een compromis.

3          Spreek dezelfde taal.

Vaak komen frustraties voort uit communicatiestoornissen. Zaken die verkeerd geïnterpreteerd worden, zaken die niet goed of te snel uitgelegd worden, zaken die half (of niet) gezegd of gevraagd worden.

Neem dus de tijd om de perceptie van je gesprekspartner te weten te komen en gebruik dezelfde duidelijke taal die zij of hij ook kent. Zo kunnen we alle (correctie: niet alle, maar toch vele) misverstanden uit de wereld helpen.

4  Zorg dat de persoon in jou investeert.

Mensen doen meer voor iemand die ze leuk vinden en voor wie ze respect hebben. Zorg er dus voor dat je dat respect verdient door een positieve relatie op te bouwen. Toon oprechte interesse in wat hij/zij doet/zegt. Toon empathie en begrip voor hem/haar. “Liefde geven” zorgt voor “liefde krijgen” en je gaat merken dat je na een tijd een totaal andere band zal krijgen met die persoon. Misschien reageert die persoon zijn of haar frustratie ook niet meer op jou af.

5               Kijk naar jezelf.

De persoon aan de andere kant van de tafel is misschien een bron van frustratie voor jou maar misschien is het ook omgekeerd zo en vorm jij een bron van frustratie voor hem/haar. “Waaraan jij je ergert, zegt iets over jezelf”, zeggen we hier vaak in de praktijk. Denk dus even na om welke reden je je ergert aan die gefrustreerde persoon. Heeft die persoon je op iets gewezen waar toch een kern van waarheid in zit? We worden immers niet graag op onze fouten gewezen. We zien feedback zeer vaak als kritiek. Neem dus even een pauze in “de strijd” en denk na over je eigen gedrag. Wat heb je (misschien onbewust) gedaan of gezegd waardoor die persoon zo gefrustreerd is?

Er kunnen manieren zijn om je open te stellen, je goede bedoelingen bekend te maken, je te verontschuldigen en de spanning te ontladen.

Vraag ook wat je kan doen om de situatie recht te zetten. Als je de bron van het conflict/de frustratie kan identificeren, kan je er ook echt iets aan doen.

6             Is het niet met, dan is het zonder die persoon.

Soms lukt het niet om je manier van denken over te brengen op de gefrustreerde persoon voor jou en lukt het je niet om hen een andere kijk op de zaken te geven. De ideale situatie is dat ze gewoon van je pad verdwijnen en stoppen met het uitwerken van hun frustraties op jou. Maar dat is vaak niet mogelijk. Gebruik dan je creativiteit om op een andere manier je doel te bereiken. Neem ze niets kwalijk. De grootste tegenstander van vandaag kan morgen je grootste supporter zijn.

Het loslaten van zo’n gefrustreerde mensen kan je leren, desnoods met vallen en opstaan. Zorg dus voor je eigen energieniveau en laat anderen jou niet leegzuigen.

Hoe ga jij om met gefrustreerde mensen? Ik ben benieuwd. Laat het hieronder weten. Misschien kunnen we het nog beter aanpakken of ben je zelf een inspiratie voor anderen.